Thuisbezorgd mag dan door veel mensen gebruikt worden, het platform is erg nadelig voor restaurants en biedt consumenten een zeer beperkte ervaring.

Waar Thuisbezorgd de plank misslaat

Het aantal bestellingen bij Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd, is in het eerste kwartaal van 2017 flink toegenomen. Er werd alleen al in Nederland maar liefst 31 procent meer besteld dan in het eerste kwartaal van 2016, wat neerkomt op bijna 6.2 miljoen bestellingen. Maar ondanks het feit dat Thuisbezorgd dus aardig populair is bij consumenten, beginnen restaurants het zat te worden. Natuurlijk levert een vermelding op Thuisbezorgd extra klanten op. Sterker nog, restaurants die niet op Thuisbezorgd staan zijn in het nadeel, alsof ze ‘niet meedoen met de rest.’ Maar de Thuisbezorgd restaurants moeten voor elke bestelling maar liefst 12 procent commissie afstaan aan Thuisbezorgd.

Het komt dan ook steeds vaker voor dat consumenten een briefje van het restaurant ontvangen met de vraag of ze voortaan misschien rechtstreeks bij het restaurant zouden willen bestellen in plaats van via Thuisbezorgd. Dat zegt natuurlijk al genoeg.
Die absurd hoge commissie is echter niet het enige punt waarop Thuisbezorgd faalt. Zo is er bijvoorbeeld geen aandacht voor restaurants die geen bezorgservice hebben. Zo loop je misschien wel een heel lekkere burger bij jou in de buurt mis. Bovendien wordt er op Thuisbezorgd helemaal niets gedaan met de beleving en de achtergrond van de restaurants. Het gaat puur en alleen om het menu. En dat terwijl er talloze restaurants zijn die zoveel meer te bieden hebben.

Een beter alternatief

Gelukkig is het niet alleen maar kommer en kwel in de restaurantwereld, want er zijn de afgelopen tijd ook een aantal mooie alternatieven voor Thuisbezorgd gelanceerd. Eén daarvan is BesteBurgers.nl, een initiatief dat erop gericht is om je te helpen bij het vinden van de beste Nederlandse burger restaurants in de buurt. Nee, het gaat hierbij niet om fast-food ketens; BesteBurgers.nl promoot alleen de beste restaurants waar je een verse, smakelijke hamburger kunt eten! Denk bijvoorbeeld aan Meneer Smakers in Utrecht, of Burgermeester in Amsterdam. Daarbij wordt niet alleen het menu, maar de gehele beleving van het restaurant belicht. En het mooiste is nog dat de restaurants geen geld hoeven te betalen voor een vermelding op BesteBurgers.nl. Aanmelden kunnen ze gewoon zelf doen via de website, en ze hoeven zich niet aan allerlei regeltjes te houden. Kijk, daar kan Thuisbezorgd nog eens een voorbeeld aan nemen!